Gwendolyn Masin is een van de belangrijkste concertviolisten van dit moment. Ze wordt beschouwd als “een formidabel talent dat aandacht vraagt”, (The Irish Times) “dat lijkt te versmelten met haar instrument en daarmee haar publiek betovert” (Thuner Tagblatt). “Ze wordt geroemd om “het zetten van eersteklas normen in concertuitvoering met haar technisch superieure, verfijnde, intensieve en rijk contrasterende expressie” (Der Bund). Masin stamt af van klassiek geschoolde musici en herinnert zich het vioolspelen net zo natuurlijk als het hebben van een gesprek toen ze een kind was. Haar familie, doordrenkt met muzikaal inzicht, hielp haar om “de valkuilen van de status van wonderkind” te vermijden (Figaro.hu).

Masin behaalde met de hoogste onderscheiding diploma’s van de Royal Schools of Music in Londen, Engeland; de Hochschule der Künste in Bern, Zwitserland; en de Musikhochschule in Lübeck, Duitsland. Haar docenten waren onder meer Herman Krebbers, Igor Ozim, Ana Chumachenco, Zakhar Bron en Shmuel Ashkenasi. Masin begon actief haar eigen stijl van vioolspelen te cultiveren, haar identiteit als een artistiek hoogstandje, en ontving talloze internationale onderscheidingen en prijzen tijdens het uitvoeren van formele studies. Ze is niet alleen een gewaardeerd soliste en kamermusicus, Masin schrijft, transcribeert ook muziek en adviseert componisten. Samenwerking met hedendaagse kunstenaars is een groot deel van Masins repertoire.

In de afgelopen seizoenen had Gwendolyn onder meer solo-optredens met orkesten, recitals en kamermuziekuitvoeringen in Zuid-Korea, Japan, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Hongarije, Litouwen, Italië en Frankrijk. Kamermuziekpartners zijn onder meer Kit Armstrong, István Várdai, Hannes Minnaar, Christoffer Sundqvist, Lars Anders Tomter, Natalie Clein, Pascal Rogé en Alexander Lonquich.